Efsane Uçak Sivrihisar’a Geliyor

EFSANE UÇAK SİVRİHİSAR’A GELİYOR
4.1.2018

İkinci Dünya Savaşı’nın efsane uçaklarından P-51D Mustang, ABD’den Sivrihisar’daki Uluslararası Sportif Havacılık Merkezi’ne getirilecek. Uçağın, Türkiye’de ilk ‘warbird’ olarak adlandırılan restore edilmiş uçak olacağı açıklandı

Murat Atikel – İkinci Dünya Savaşı’nın efsane uçaklarından P-51D Mustang’in ABD’den Türkiye’ye getirileceği ve Sivrihisar’daki Uluslararası Sportif Havacılık Merkezi’nde restore edilerek Türkiye’de uçacağı açıklandı. kokpit.aero havacılık sitesinin haberine göre, efsane uçak Ali İsmet Öztürk’ün girişimi ile Türkiye’ye geliyor.

BİR İLK OLACAK
Türk genel ve sportif havacılığının yeni üssü Sivrihisar’daki Uluslararası Sportif Havacılık Merkezi’de çok yakında meraklıları ile buluşacak uçak, aynı zamanda Türkiye’de bir ilke de imza atacak. Ülkemizin ilk ‘warbird’ olarak adlandırılan restore edilmiş uçağı olarak semalarımızdaki yerini alacak.

UÇAR DURUMDA SADECE 90 TANE VAR
Ali İsmet Öztürk, sosyal medyadan yaptığı duyuruda, “P-51 D Mustang , v12 silindir motoruyla yaklaşık 1700 beygir gücündedir. 2 adet süper charger ile 41 bin feet irtifaya tırmanır ve 1800 mil mesafeyi 400 kts’ye yakın bir hızla uçar. Kalkış sırasında gazı sonuna kadar açamazsınız. P faktör sebebiyle pist içinde tutmak mümkün olmaz. Sıvı soğutmalı motor 70 yaşındadır ve ekzozlardan alev kusar. Bugün uçar durumda yaklaşık 90 mustang kalmıştır. Onu havada görmek büyük bir ayrıcalıktır” dedi.

Alman uçaklarının kabusu olmuştu

North American Aviation şirketi, İkinci Dünya Savaşı’nın en ateşli günlerinde, uzun menzilde görev yapabilecek, tek koltuklu av-bombardıman uçağı için çalışmalara başlamıştı. North American, kısa sürede yeni bir tasarım yaptı. Kontrat imzalandıktan tam 102 gün sonra uçak 9 Eylül 1940’ta hangardan çıkartıldı. İlk uçuş aynı yıl 26 Ekim’de gerçekleştirildi. Uçağa, Allison imalatı V-1710 motoru konulmuştu. Ancak yüksek irtifada bazen performans sorunları ile karşılaşılabiliyordu. İngilizler uçağa Rolls Royce imalatı Merlin motorunu taktı. Böylelikle ortaya P-51’in B ve C modelleri çıktı. Uçak özellikle 15 bin feet yani 5 bin metre irtifada, yüksek performansı ile Alman Hava Kuvvetleri uçaklarını zor durumda bırakıyordu. İkinci Dünya Savaşı’nda neredeyse her cephede kullanılan uçak, görevine Kore Savaşı’nda da devam etti. Hatta bazı hava kuvvetlerinin envanterinde 1980’lerin başına kadar uçtu. Kore Savaşı’nın ardından meraklıların elinde havacılığın klasiği haline gelen P-51D’den halen uçar halde 90 adet bulunuyor.

Film yıldızı “Vahşi Frankie”

Sivrihisar’a getirilecek olan uçağın adı “Ferocious Frankie”… North American Aviation Uçak Fabrikası’ndan 27 Şubat 1945 tarihinde çıkarak Amerikan Hava Kuvvetleri tarafından teslim alınan uçağın İkin Dünya Savaşı’nda 11 ay boyunca Avrupa semalarında görev yaptığı belirtildi. Ocak 1946’da Newark’a geri döne uçak, Ocak 1947’de Kanada’ya satıldı. Uçak 1957’de özel şahsa satıldı. N6340T tescili aldı.1962 yılında P-51D, 5 bin 400 dolara el değiştirdi. Uzun yıllar Reno’da yapılan yarışlarda uçtu. 1974 yılında 384 mph hız ile yarışmanın en iyi ikinci rekoruna sahip oldu. 1980’de uçağın yeni sahibi The Fighter Collection oldu. Burnuna Candyman/Moose arması işlerdi. Havacılık gösterilerinde uçtu. Uçak ününü, 1989’da ‘Memphis Belle’ filmi ile yakaladı. Film sonrasında uçağın gövdesi Duxford’taki uzmanlar tarafından bakımdan geçirildi.

Categories: Arşiv

Yorum Yaz

Mail adresi yazarsaniz yayinlanmayacaktir.
Gerekli alan*